A nem látott dolgokról való meggyőződés: Mai ige a református Biblia olvasó szerint: Lk 11,33-54

Szeretettel köszöntelek a Isten gyermekei közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 46 db
  • Videók - 216 db
  • Blogbejegyzések - 681 db
  • Linkek - 9 db

Üdvözlettel,

Isten gyermekei vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Isten gyermekei közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 46 db
  • Videók - 216 db
  • Blogbejegyzések - 681 db
  • Linkek - 9 db

Üdvözlettel,

Isten gyermekei vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Isten gyermekei közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 46 db
  • Videók - 216 db
  • Blogbejegyzések - 681 db
  • Linkek - 9 db

Üdvözlettel,

Isten gyermekei vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Isten gyermekei közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 46 db
  • Videók - 216 db
  • Blogbejegyzések - 681 db
  • Linkek - 9 db

Üdvözlettel,

Isten gyermekei vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Lk 11,33-54: „33. "Aki lámpást gyújt, nem teszi rejtett helyre, sem véka alá, hanem a lámpatartóra, hogy a belépők lássák a világosságot.
34. A test lámpása a szem. Ha a szemed tiszta, az egész tested világos, de ha gonosz, a tested is sötét.
35. Vigyázz tehát, hogy a benned levő világosság sötétséggé ne legyen!
36. Ha tehát az egész tested világos, és nincsen benne egyetlen sötét rész sem, akkor olyan világos lesz az egész, mint amikor a lámpás megvilágít téged a fényével."
37. Beszéd közben egy farizeus arra kérte őt, hogy ebédeljen nála. Jézus bement, és asztalhoz telepedett.
38. A farizeus pedig elcsodálkozott, amikor meglátta, hogy ebéd előtt nem mosdott meg.
39. Az Úr azonban ezt mondta neki: "Ti farizeusok a pohár és a tál külsejét megtisztítjátok, de belül telve vagytok rablásvággyal és gonoszsággal.
40. Esztelenek! Aki megalkotta a külsőt, nem az alkotta-e meg a belsőt is?
41. Azt adjátok oda alamizsnául, ami belül van, és minden tiszta lesz nektek."
42. "De jaj nektek, farizeusok, mert tizedet adtok a mentából, a kaporból és minden veteményből, de elhanyagoljátok az igazságos ítéletet és az Isten szeretetét, pedig ezeket kellene cselekedni, és amazokat sem elhanyagolni!
43. Jaj nektek, farizeusok, mert szeretitek a főhelyet a zsinagógában, és a köszöntéseket a tereken!
44. Jaj nektek, mert olyanok vagytok, mint a jeltelen sírok: az emberek mit sem sejtve járnak felettük!
45. Ekkor megszólalt egy törvénytudó, és ezt mondta neki: "Mester, amikor ezt mondod, minket is megbántasz."
46. De ő így válaszolt: "Jaj nektek is, törvénytudók, mert megterhelitek az embereket elhordozhatatlan terhekkel, de magatok egyetlen ujjal sem érintitek azokat.
47. Jaj nektek, mert síremlékeket építetek a prófétáknak, pedig atyáitok ölték meg őket.
48. Tehát egyetértetek atyáitok tetteivel, és helyeslitek azokat, hiszen azok megölték őket, ti pedig síremlékeiket építitek.
49. Ezért mondta az Isten bölcsessége is: Küldök hozzájuk prófétákat és apostolokat, és közülük némelyeket megölnek és üldöznek,
50. hogy számot adjon ez a nemzedék minden próféta véréért, amelyet kiontottak a világ kezdete óta,
51. Ábel vérétől Zakariás véréig, aki az áldozati oltár és a templom között pusztult el. Bizony, mondom néktek, számot kell adnia ennek a nemzedéknek.
52. Jaj nektek, törvénytudók, mert magatokhoz vettétek az ismeret kulcsát: ti nem mentek be, és azokat is megakadályoztátok, akik be akarnak menni."
53. Amikor kiment onnan, az írástudók és a farizeusok hevesen támadni és mindenféléről faggatni kezdték őt,
54. és csak azt lesték, hogy beszédében valamin rajtakaphassák.”

 

 

„Jaj nektek, mert olyanok vagytok, mint a jeltelen sírok...” (44). Hajlamosak vagyunk a farizeusok ellen mondottakat mindig „a másikra” érteni. Pedig jó lenne néha magunkba nézni: szomorú igazsága Jézus szavainak, hogy mi is sokszor „beszennyezünk” másokat úgy, hogy ők nem is tudnak róla. Szennyes gondolatainkat, mások háta mögött kimondott ítélkező szavainkat Jézus is ismeri. Ezeket is felvitte magával a keresztfára.

Református Bibliaolvasó kalauz.

Címkék: hit

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

[Törölt felhasználó] üzente 11 éve

Krisztus világosságul adatott az embernek,
Azért,hogy "világítson"a sötét lelkű hitetlennek!
Ezért kell őt a szívünkbe befogadnunk élő hittel,
Hogy lámpásként világíthassunk az embernek.
A farizeusok és vének sok mindentől eltértek,
Csak a külsőgekre adtak,látszat tetteik voltak.
Nem néztek soha magukba, mást ért a kritika.
Még a Mestert és tanítványait is számonkérték,
Mert a példájukat szolgai módon nem követték.
Óva inti a Biblia a mostani farizeuslelkű hívőket,
Hogy szokásaikat elhagyva gondozzák a lelküket.

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 11 éve

Lk 11, 33 • A lámpás és a szem példázata (Mt 5:15; 6:22–23).
A két példázat csak Lk-ban kerül kapcsolatba egymással: közös mozzanatuk, a világosság révén (az első már a 8:16-ból ismeretes, ott Mk párhuzama alapján szerepel). A lámpás példázata ebben az összefüggésben új tartalmat kap: Isten Krisztusban adott kijelentésének természetéről tanít. Ha a kicsiny világosságok a maguk idejében a pogányokig elhatottak fényükkel, akkor nem Isten az oka annak, hogy a semmivel el nem takart „nagy világosságot”, Jézusban Isten ígéretének beteljesedését népe nem ismeri fel, mert nem a nap, hanem az iránta érzéketlen beteg szem az oka annak, ha az ember napfényben is világosság nélkül marad. De ígéretet is ad Jézus: Isten az ember kezébe adta a döntést, hogy befogadja-e a nagy világosságot, és ha az ember kész erre, akkor egész életét betölti a fény, nem marad benne semmi sem sötétségben.

Lk 11, 37 • Jézus beszéde a farizeusok és a törvénytudók ellen (Mt 23:1–36).
A beszédet Lk egy konkrét eseményhez kapcsolja (vö. Mt 15:1): itt most sem Jézus kezdeményezi a vitát, hanem ellenfelei provokálnak. A farizeusi kegyességgel való vita Mt-nak egyébként is sokkal fontosabb eleme: itt Jézusnak az a diagnózisa áll a középpontban, hogy a Messiásával szembenálló nép élete egyre tartalmatlanabbá válik, mert aminek közelebb kellett volna vinnie Krisztushoz, az most Istennel állítja ellentétbe. A Mt-párhuzamokhoz való viszony azzal magyarázható a részletekre nézve, hogy Lk részint önálló forrásaira támaszkodik, részint tudatos szerkesztő munkát végez. – A farizeus házában való vendégeskedés bizonyos értelemben tisztázza a helyzetet. Jézus tudatosan nem alkalmazkodik a farizeusok rituális szokásaihoz, már csak azért sem, mert ezek nem az ószövetségi törvény előírásai, hanem ezeknek emberi hagyomány alapján való továbbvitelei, de így szinte a törvény fölé magasló megszokások. Az evés előtti kézmosás mellőzése váltja ki a vendéglátó ellenzését, Jézus pedig a farizeusi típusú kegyesség jellemzésével válaszol: példázata sejtelmes, nem egészen egyértelmű. Azt veti szemükre, hogy a tisztasági rendszabályok kínosan pontos megtartására irányuló igyekezetük elfeledteti velük a belső tisztaság parancsát. Természetesen nem lényegtelen dolog a fizikai tisztaság, de Isten népe nem élhet úgy, mintha a Teremtés az élet testi vonatkozásaival együtt nem alkotta volna meg az ember lelki személyiségét is (ouch ho poiésas tó exóthen kai to esóthen epoiésen: állító formában nehézkesebb: „Aki megtette a külső dolgokat, az nem tette meg a belsőket is”). Az igazi tisztaság abban van, hogy életünk belső-lelki tartalmát adjuk oda irgalmasságból mások javára (ta enonta – eleémosynén), nem pedig éppen ezt akarjuk kivenni külsőséges kegyességünkkel Isten kezéből. A tizedről tett megjegyzés ugyanebben a körben mozog, a következő viszont a farizeusok kicsinyes hiúságát kárhoztatja. Ezután azt veti szemükre Jézus, hogy a velük való érintkezés tisztátalanná teszi az embert. Megdöbbentő megállapítás ez azokról, akik beteges finnyássággal különültek el mindenkitől, akiben tisztátalanságot szimatoltak: ők azok, akik külső magatartásukkal elterelik a figyelmet belső romlottságukról, így megfertőzik azt, aki gyanútlanul közeledik hozzájuk. – A farizeusok csoportjának legtekintélyesebb tagjai, a törvénytudók (írástudók), a nép hivatalos theológusai és lelki vezetői bántva érzik magukat a mondottak miatt. Válaszul Jézus arra mutat rá, hogy a tanítók ítélete mindig súlyosabb. Ők teszik elviselhetetlenné a nép fiainak életét törvénymagyarázatukkal, de önmagukat egyáltalában nem erőltetik meg a maguk adta szabályok megtartásában. Atyáikhoz hasonlóan prófétagyilkos nemzedék, de nem számolnak azzal, hogy őseik vétkét is rajtuk kéri számon Isten, mert vállalják velük a lelki közösséget. Végül azt veti szemükre Jézus, hogy visszaélnek a nép körében elfoglalt kulcshelyzetükkel. Nem fogadják el a Krisztust, de ők a felelősek azért, hogy a nép fiai kívül maradnak Isten országán, holott nélkülük bejutottak volna oda. – Vendégségbe hívással kezdődött az elbeszélés: jellemző a farizeusok és írástudók lelkületére, hogy támadással, faggatózással, leskelődéssel és sötét tervek szövésével végződik. Mindezekben előre vetődik a kereszt árnyéka.


Biolka.

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu